Friday, August 1, 2008

Harakahdaily hulur bantuan lebih RM50,000 pada keluarga mangsa ISA







Anis Nazri & Nuha Rahim Foto Nasir Sudin Wed Jul 30, 08 4:39:24 pm MYT

KUALA LUMPUR, 30 Julai (Hrkh) - Sejumlah RM53,000.00 berjaya disumbangkan kepada GMI bagi meringankan beban keluarga tahanan ISA melalui derma yang disumbangkan pembaca Harakahdaily setakat ini.
Iklan




Tabung bagi membantu keluarga tahanan ISA ini ditubuhkan sejak April lalu atas inisiatif pihak editorial Harakahdaily yang sentiasa prihatin dengan kebajikan keluarga tahanan ISA, sekaligus menjayakan gerak kerja kempen-kempen GMI.

Hari ini, sejumlah RM30,000.00 disampaikan Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman kepada Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh, di pejabat Harakah, pagi tadi.
Turut hadir Bendahari GMI, Nashitah Mohamad dan AJK GMI, yang juga isteri tahanan ISA, Norlaila Othman.

Harakah konsisten dalam isu ISA

Lutfi, dalam ucapannya berkata sumbangan tersebut merupakan sebahagian kecil daripada penyumbang-penyumbang yang bermurah hati untuk menderma kepada GMI.

"Sejak tabung ini diwujudkan April lalu, sambutan yang diterima agak membanggakan, dan ini hanyalah sebahagian kecil dari sumbangan tersebut. Bakinya, kita akan bagi lagi secara berperingkat-peringkat agar boleh selalu bertemu," kata beliau.

Sementara itu, Syed Ibrahim dalam ucapannya merakamkan ucapan penghargaan kepada pihak Harakah yang disifatkannya sebagai konsisten dalam isu-isu ISA.

"Sejak dulu lagi, Harakah sentiasa konsisten dengan isu ISA. Bukan sahaja soal kebajikan keluarga tahanan, tapi juga dalam usaha membangkitkan kesedaran di kalangan rakyat mengenai kezaliman ISA," kata beliau.

Beliau turut melahirkan rasa syukur dan gembira dengan usaha Harakah mewujudkan tabung ini, di samping mengucapkan berbanyak terima kasih kepada para pembaca Harakah yang banyak menyumbang kepada tabung ini bagi tujuan kebajikan keluarga tahanan.

"Kepada mereka yang berderma, saya mewakili GMI mengucapkan ribuan terima kasih. Semoga sumbangan ikhlas ini akan dihitung di akhirat nanti, insya-Allah," kata beliau lagi.

GMI anjur 'Malam Seni Tanpa Bicara'

GMI, jelasnya, amat menghargai seterusnya berharap agar penyumbang-penyumbang terus istiqomah menghulurkan bantuan.

Bercakap mengenai program-program GMI selepas ini, Syed Ibrahim meuar-uarkan tentang 'Malam Seni Tanpa Bicara' yang menjadi aktiviti terdekat badan itu.

Program tersebut dijangka berlangsung pada 2 Ogos, bermula jam 9.00 sehingga 11.30 malam itu bakal diwarnai dengan pelbagai slot-slot kesenian. Tetamu-tetamu istimewa seperti Dinsman dan Zunar juga turut diundang.

Sementara itu, GMI akan membuka kaunternya pada 15 Ogos ini ketika muktamar PAS berlangsung di Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak.

Di samping itu katanya, poskad yang ditandatangani oleh rakyat Malaysia pula akan diserahkan kepada Perdana Menteri pada 22 Ogos ini.

"Sebanyak lima puluh ribu tandatangan rakyat Malaysia bakal dikumpulkan sebagai menyatakan bantahan terhadap pelaksanaan akta maha zalim itu,"katanya lagi.
Sebelum ini, selain menyerahkan sumbangan kepada wakil GMI, Harakah turut menyumbangkan RM10,000.00 kepada keluarga Allahyarhamah Aina Mardhiah, yang meninggal dunia awal Julai lalu, tanpa sempat bertemu ayahnya yang ditahan di Kamunting. - mks.

(Bagi pembaca yang prihatin dengan nasib malang keluarga mangsa ISA ini, sila hantar sumbangan anda kepada HARAKAHDAILY DOT COM, nombor akaun Maybank 564070000336)_

No comments: